allmänt om bröllopet.


Idag vid tiden för ceremonin stod jag och ganska försiktigt målade mina ögonfransar. Jag funderade på om det verkligen var värt att gå från mitt vackra badrum ner till tv-rummet för att bänka mig vid något jag egentligen inte bryr mig särdeles mycket om. Men en liten röst sa i mitt hufvud att: "Nej, något sådant här sker ju inte varje dag, kanske är det det enda kungliga bröllop under hela din livstid, så pallra dig till tv:n!" Så jag drog ett sista tag med mascaran, skruvade ihop den, ställde den i min sminkkopp och vandrade iväg, vilket jag faktiskt inte ångrar. Inte för att jag tyckte det var god underhållning, utan för att jag inte hade kunnat uttala mig om dess tråkighet om jag inte sett det! Eller tråkigt förresten. Jag satt och skrattade minst lika mycket som en av de där vakterna i bakgrunden. Såg ni honom? Inte jag heller men jag hörde det av en god vän.



Så. Först slås jag av hur detaljerat berättarrösten beskrev kronprinsessans diadem och slöja och bla bla bla. Det kändes bra att veta att slöjan var .. belgiskt broderi och användes av...nån sofia redan något årtal.. upptäcker nu att jag inte lyssnade alls särkilt noga, men YOU GET MY POINT!



Det var ganska intressant hur långt Vickans släp var. Är det inte tungt att dra fram ett sånt där flak med tyg fäst på livet? Blir det inte smutsigt på undersidan? Eller är det små små hjul som håller sjoket uppe från golvet?

Kungen stod och vaggade lite planlöst precis innan han skulle ta sin dotter ut i gången. Han är allt en lustig filur! Speciellt lustig var han när de efter själva "tager-du-blabla"-grejen skulle sjunga psalm 201 och han förbryllat rynkade pannan och plirade med ögonen ner i psalmhäftet. Men han sjöng glatt med ändå även om han kanske inte fick rätsida på texten! Stackars bokstavsbarnet Carl Gustav.



MÄRKTE NI ATT DE INTE SA VIKTORIAS EFTERNAMN ?!?!? De sade: Tager du, bla bla victoria ingrid denne Daniel bla bla Westling? Jag undrar, om det är pga traditionerna som man inte nämner kvinanns efternamn, eller om det var för att hon är kunglig, eller för att som min lillebror sa: äh alla vet väl att hon heter Bernadotte ändå! Kanske är det så, men eftersom han är min bror är det naturens lag att jag säger emot.



När biskoparna/prästerna vände sig om började jag gapskratta. Åh vilka skojiga folk de är! Det blev inte bättre av att de allesammans hade roliga frisyrer och sa roliga saker. Deras predikan kändes konstig. Förlegad. OMODERN! Men jag antar att den var tvungen att göra det, för att monarkin och kyrkan har en helig pakt. Tyvärr var det de sa inte tillräckligt roliga för att kunna klassas som underhållning. De skulle tagit de ett steg längre, och börjat tala i tungor! De var sannerligen inte långt ifrån, och om de hade gått hela vägen, DÅ HADE DET VARIT GOD PUBLIC SERVICE, I'M TELLIN' YA!



Jag vet inte om jag är lättroad eller om Daniel verkligen såg rolig ut. Han liknade en nöjd groda. En nöjd groda med lite för tunt hår för att kunna kallas stilig. Det var lite för slickat liksom. Hittade förresten den perfekta smilisen för att beskriva hans ständiga ansiktsuttryck: :}



Haha.

:}

Ni vet att jag har rätt.

Vad var det mer jag tänkte på. Ja just det, vad som fattades på bröllopet (som jag för övrigt har problem att stafva till):

  • Präster som talade i tungor
  • Att Daniel skulle börja klia sig i armhålorna som en orangutang
  • Att Viktoria snubblade över sin ganska långa klänning
  • Eller om någon ur publiken skulle dra fram en vattenpistol och spruta på hon som sjöng så himla ljust
  • Tänk om kungen hade varit ännu roligare! Tänk om han hade .. nyst!
  • DET FATTADES ACTION!! OKEJ?!?!?
Förresten, såg ni när kungen skulle sätta sig och Silvia diskret lyfte bort sin klänning från stolen? Min lillebror sade vitsigt nog i det ögonblicket: HAHAH HON KLIAR SIG I RÖVEN!!!!!

Det tyckte jag var en hemskt tråkig kommentar, efter som det var uppenbart för var och en att så var inte fallet. Tvi på honom!!!!!!

Japp, det var det jag hade att säga om bröllopet! Som jag efter denna långa text har lite enklare att stava till! Ni vet, när jag började i rubriken högst upp allra först för flera timmar sen skrev jag såhär: allmänt om brölloppet. Sen: allmänt om bröloppet. Sen förstod jag att det är inte ett lopp och ett bröl vi pratar om, utan ett bröll och ett op!

Okej okej nu ska jag sluta. HEJDÅ.

(bilderna är från google) hihi.


Kommentarer
Postat av: Candy

Hahahaha garvar typ ihjäl mig åt bilderna på kungen. >_<

2010-06-19 @ 22:41:55
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Hedda

svar: oj men tack så väldans!

2010-06-19 @ 23:48:12
URL: http://thefields.devote.se
Postat av: maja.

det här med att de inte säger viktorias efternamn har jag för mig är för att man inte säger kungligas efternamn. Det var nog medvetet i alla fall, av prästen :P

2010-06-20 @ 00:20:21
URL: http://maajis.blogg.se/
Postat av: c

fan va jag älskar att läsa din blogg!



ANSW: åh så typiskt :c

2010-06-20 @ 15:23:17
URL: http://beanzzz.blogg.se/
Postat av: zusanna

själva bröllopet var tråkigt. (fast det var kul sen när dom åkte båt!)

om man är kunglig så har man inget efternamn. Kungen heter Carl den 16e Gustaf , drottningen heter drottning Silvia, Kronprinssessan heter kronprinssessan Victoria och Daniel är nu prins och heter alltså Prins Daniel. han tappade sitt efternamn. för först, i det exemplet som du skrev, då sa ju prästen efternamnet. men sen lite senare när det var klart och dom var gifta, då sa han bara Victoria & Daniel.



Predikan var såååååååååååå tråkig. och det roliga är att komentatorerna sa att prästen hade KORTAT NER den.

2010-06-20 @ 20:31:40
URL: http://zusannas.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Hahaha, du är ju hur himla bra som helst!



Nu kommer jag låta jättekunganördig (är inte rojalist, lovar!) men apropå det med Vickan och efternamn så tror jag det är så att hon inte heter Bernadotte i efternamn, utan att det är själva ätten som heter så. Någon gång under gårdagen sa nämligen någon tv-människa "Vicoria av ätten (eller huset, det funkar visst också) Bernadotte". Är inte helt säker, men något sånt.

2010-06-20 @ 22:27:26
URL: http://stormsvala.blogspot.com
Postat av: Rebecka

Såg precis att andra redan skrivit samma sak. Hehe.

2010-06-20 @ 22:28:53
URL: http://stormsvala.blogspot.com
Postat av: xxxxx

vrf har prins daniel rostrand i shortsen ??

2010-06-21 @ 00:42:51
Postat av: decibel

Shit vilka ögon du har! Farligt.

2010-06-21 @ 13:14:33
URL: http://decibel.webblogg.se/

Tell me:

Mr/Mrs..?
Remember me, please.

Mail (our secret):

My home:

Note:

Trackback
RSS 2.0